NIKE - Jak 24letý introvert dostal nápad prodávat japonské boty v USA. Podnikání bez peněz, příliš rychlý růst, konkurenti a lži. 1. díl

"Byl jsem dospělý, tedy alespoň podle dokumentů. Vystudoval jsem dobrou vysokou a získal jsem magisterský diplom z nejlepší byznysové univerzity. Přežil jsem roční práci v armádě a podle mého hodnocení jsem byl úspěšný voják. Bylo mi 24 let, byl jsem mužem. Přesto jsem se stále divil, proč se cítím jako malý kluk."

Tak začíná svoji knihu Phil Knight, zakladatel společnosti Nike. Sám sebe popisuje jako introvertního, bledého a stydlivého kluka, který toho v té době moc nezažil.

To vše se mělo brzy změnit.


 Šílený nápad

Během studií na Stanfordu psal seminární práci na téma importu japonských bot do USA. Vycházel z předpokladu, že když japonské foťáky uspěly, mohli by uspět také boty z této země, které by porazily konkurenty svoji nízkou cenou.

 Psaním této práce strávil týdny času. 

Nakonec dostal A, ale tím to také haslo.

Tedy prozatím. Postupem času u něho došlo k doslova posedlosti tímto byznysovým nápadem.


Rozhodl se letět do Japonska a najít zde výrobce obuvi, kterému by se líbil jeho nápad a chtěl by s ním spolupracovat.

Jenže na účtu měl pouze 1 000 dolarů, to nestačilo.

Proto se rozhodl požádat svého otce o půjčku, kterou skryl do tužby procestovat svět, dokud je mladý a svobodný.

Otec mu peníze rád půjčil, protože si myslel, že dojde pouze na cestování, a jeho podnikatelský nápad Knighta cestou opustí.

Mýlil se.

Po první zastávce v Honolulu, kterou se v podcastu zabývám hlouběji, protože je dost přínosná a důležitá pro budoucí děj, se Knight rozhodl podniknout cestu do Japonska.

I když sám měl obavy a přemýšlel, že by se vrátil domů a našel si obyčejnou práci, nakonec se odhodlal a nasedl do letadla.

Japonsko ho šokovalo, některé části byly stále ještě rozbombardované z 2. světové války!

V Japonsku se mi líbili boty TIGER, ty vyráběla malá firma Onitsuka.

Problém byl, že kromě údajů ze seminární práce nevěděl o výrobě bot absolutně nic, takže jen přikyvoval.

Zástupci Onitsuky se ho zeptali jakou firmu zastupuje a on si musel rychle nějakou vymyslet, protože žádnou v reálu neměl.

"Zastupuji Blue Ribbon Sports."

Jak k tomuto názvu přišel, se dozvíte v podcastu.

 Potom spustil svoji prezentaci, ze které byli Japonci nadšení, možná i díky tomu, že si trochu vymýšlel.

Nabídli mu, aby se stal jejich obchodním zástupcem na americkém trhu!

Phil Knight u nich objednal boty za 50 dolarů (ano, není to překlep).

Boty Tiger
Boty Tiger


V den, kdy mu bylo 25 let se vrátil domů z cesty kolem světa, přesto jeho boty stále ještě nedorazili.

Mělo se jednat o první varovné znamení.


Po té co mu nové boty z Japonska došli, poslal 2 páry svému trenérovy z běžeckého družstva.

Bowerman byl legendární trenér, který se spojil s Knightem a vlastnil 49 % společnosti, odměnou za to sloužil jako ambasador, a hlavní mozek ve vývoji nových bot.

Phil Knight a Bill Bowerman
Phil Knight a Bill Bowerman


Phil Knight sekl s prací a začal prodávat boty z kufru svého starého auta.

Zájem byl obrovský, jen pár měsíců na to, objednával z Japonska už 900 párů za 3 000 dolarů.

Jenže pak dostal do schránky dopis, ve kterém mu psal jeho konkurent, že se právě vrátil z Japonska, kde přímo od Onitsuky dostal exkluzivní smlouvu na prodej bot TIGER ve Spojených státech!

Konkurent žádal, aby Knight okamžitě přestal tyto boty prodávat, jinak ho zažaluje.

Knightovy nezbylo nic jiného, než si vzít půjčku a dovolenou a letět do Japonska.

 Tam chtěl osobně konfrontovat vedení Onitsuky, které na jeho dopisy nereagovalo.

Jak to probíhalo a mnohem více se dozvíte v podcastu Kroky K Úspěchu - NIKE


Pokud se vám podcast líbil a chtěli byste se dozvědět více, zde je audiokniha od zakladatele společnosti NIKE Phila Knighta. Knight byl CEO Blue Ribbonu 40 let a podle mého názoru se jedná o úžasnou knihu ukazující zákulisí podnikání ve Spojených státech v minulém století. Také díky knize se dozvíte, kolikrát se NIKE ocitl na hraně krachu, a kolikrát hrozil Philu Knightovi bankrot a také vězení.

Umění vítězit


V 1. díle podcastu se dále dozvíte:

24letý introvert a jeho šílený nápad prodávat japonské boty v USA

Může introvert být dobrý prodejce?

Phil Knight a cesta kolem světa, která změnila sport

Boty Tiger

Fake it till you make it- aneb lhaním k firmě

Blue Ribbon Sports

Obchodování s Japonci

Legenda Bowerman

Mama hotel - tata banka?

Prodej bot z kufru auta - je na něco vysoká škola?

Jak se stát dobrým prodejcem

Neočekávaný zájem o boty Tiger

1. problém- jak bojoval Blue Ribbon s konkurencí

Blue Ribbon/ NIKE byl průkopníkem mezi startupy - rychlý růst a velké riziko

Potíže s bankami

První prodejna Blue Ribbonu/ NIKE a celý její příběh

2.Problém s konkurencí

A mnohem více!